Film fabularny z roku 1966,oparty na powieści historycznej Bolesława Prusa pod tym samym tytułem,w reżyserii Jerzego Kawalerowicza,z Jerzym Zelnikiem w głównej roli.Film zrealizowano w kilku krajach.Produkcja trwała 3 lata.Sceny pustynne realizowano głównie w Uzbekistanie(Buchara),gdzie zbudowano gipsowe makiety.Jako statyści wystąpili żołnierze Armii Radzieckiej.Część scen wykonano w oryginalnych sceneriach Egiptu(Luksor,Kair),oraz na Pustyni Błędowskiej.Nad jeziorem Kirsajty nakręcono sceny rozgrywające się na Nilu.Produkcję wspierali swoją konsultacją egiptolodzy:Kazimierz Michałowski z Uniwersytetu Warszawskiego i Shadi Abdelsalam z Instytutu Filmowego w Kairze.Film nominowany do Oscara.
Obsada
- Jerzy Zelnik faraon Ramzes XIII/Grek Lykon,jego sobowtór
- Wiesława Mazurkiewicz królowa Nikotris,jego matka
- Barbara Brylska Kama,kapłanka fenicka
- Krystyna Mikołajewska Sara,nałożnica Ramzesa
- Ewa Krzyżewska Hebron,małżonka Tutmozisa
- Piotr Pawłowski arcykapłan Herhor
- Leszek Herdegen kapłan Pentuer
- Stanisław Milski arcykapłan Mefres
- Kazimierz Opaliński Beroes,prorok chaldejski
- Mieczysław Voit kapłan Samentu
- Alfred Łodziński Hiram,książę Tyru,przewodniczący rady fenickiej
- Andrzej Girtler Ramzes XII,ojciec Ramzesa XIII
- Emir Buczacki Tutmozis,przyjaciel i powiernik młodego faraona
- Józef Czerniawski –kapłan Mentezufis
- Edward Rączkowski Dagon,kupiec fenicki
- Ryszard Ronczewski Eunana,oficer wojsk faraona
- Leonard Andrzejewski Tehenna,wódz libijskich buntowników
- Jerzy Block fellach
- Bohdan Janiszewski arcykapłan,strażnik Labiryntu
- Wiktor Grotowicz Nitager,wódz wojsk faraona
- Jarosław Skulski Sargon,poseł asyryjski
- Marian Nosek Rabsun,kupiec fenicki
- Lucyna Winnicka kapłanka przy mumifikacji Ramzesa XII
Opis fabuły
Starożytny Egipt,XI w.p.n.e.film opowiada historię młodego faraona
Ramzesa XIII,następcy panującego Ramzesa XII.Następca tronu pragnie
przeprowadzić reformy i poprawić los zubożałych poddanych.Dąży też do
podboju Asyrii,aby w ten sposób wzbogacić swój kraj.Jego planowi przeciwni są kapłani mający istotny wpływ na politykę państwa.Posiadają oni bogactwa ukryte w podziemnym labiryncie,podczas gdy skarbiec
faraona pustoszeje.Jednak ich najpotężniejszą bronią jest wiedza
dostępna jedynie nielicznym wybrańcom.Młody Ramzes stara się
przeciwstawić kapłanom,w których rękach jest faktyczna władza
wykonawcza w państwie.Film pokazuje próbę odsunięcia ich od władzy za
pomocą mniej lub bardziej oficjalnych środków.Pierwsze sceny uświadamiają potęgę religii
ówczesnego Egiptu,której symbolami są skarabeusze,czczone do tego
stopnia,że wojsko nie śmie przechodzić ich drogą w obawie przed
przypadkowym zgnieceniem tych stworzeń.Pochód udającej się na manewry
armii młodego dowódcy Ramzesa zostaje zatrzymany przez arcykapłana
Herhora,który dostrzegł na piasku skarabeusze święte wizerunki
egipskiego boga słońca Amona.Ażeby ominąć żuki,oddziały muszą zasypać i przejść przez kanał będący owocem morderczej
pracy chłopa fellacha.Ramzes na próżno usiłuje sprzeciwić się decyzji
arcykapłana.Rozwścieczony swoją bezsilnością oddala się i podczas
wędrówki spotyka piękną Żydówkę
Sarę,która następnie zostaje jego kochanką.Herhor wobec panującego
faraona wydaje niekorzystną dla niego opinię i książę po raz kolejny
doświadcza,jak silna jest władza kapłanów.Okresowo zostaje odsunięty
od spraw państwowych.Gdy Sara rodzi mu syna,królowa Nikotris z
Herhorem postanawiają,że dziecko wychowane zostanie w wierze
mojżeszowej,aby nigdy nie mogło rościć pretensji do tronu.Tymczasem
kapłani potajemnie przygotowują niekorzystny dla Egiptu traktat pokojowy
z Asyrią:w zamian za pokój obiecują odstąpić Fenicję.Zaniepokojeni tym kupcy feniccy
stają się stronnikami młodego księcia i zaczynają popierać Ramzesa,który otwarcie głosi konieczność wojny z Asyrią.Tymczasem jednak
wyrusza na czele armii,aby poskromić zbuntowane pułki libijskie.Po zwycięstwie dowiaduje się o śmierci swego ojca oraz o zamordowaniu
Sary i ich synka przez fenicką kapłankę Kamę wraz z Grekiem Lykonem,jego sobowtórem.Młody faraon szykuje reformę kraju i postanawia odebrać
kapłanom ich skarby.Jednak przeprowadzone głosowanie nie przynosi
jednomyślności co do przekazania państwu bogactw ukrytych w Labiryncie.Wobec tego młody władca postanawia użyć wojska,aby szturmem zdobyć
świątynie,zaś arcykapłanów uwięzić pod zarzutem zdrady stanu. Jednakże
kapłani mający wiedzę o zjawiskach astronomicznych,we właściwej chwili
wykorzystują ją przeciwko faraonowi:tuż przed zaćmieniem Słońca
Herhor,przemawiając do wojska i zbuntowanego ludu,przyzywa boga
Amona.Zjawisko naturalne zostaje przyjęte jako dowód bożej niełaski.Wojsko ogarnia panika,a naród występuje przeciwko faraonowi.Wkrótce
Ramzes ginie zamordowany przez zabójcę wysłanego na polecenie
arcykapłana Mefresa.
Nagrody i festiwale
Film został uznany przez amerykańskiego reżysera Martina Scorsese za jedno z arcydzieł polskiej kinematografii i w 2014 roku został wytypowany przez niego do prezentacji w Stanach Zjednoczonych oraz Kanadzie w ramach festiwalu polskich filmów Martin Scorsese Presents:Masterpieces of Polish Cinema.
Głosy krytyków
„Widowisko refleksyjne”,zaprzeczenie hollywoodzkiego schematu widowiska historycznego.Film chłodny,„kartezjański”,jak niemal cała twórczość Kawalerowicza zarówno,jeśli chodzi o
dramaturgię,grę aktorską,jak i kolorystykę zdjęć,utrzymanych w ugrach,bieli,czerni i złocie.Ten uniwersalny jak chciał twórca i pisała
krytyka dramat władzy,przez niektórych odbierany był także jako
krytyczny komentarz do instytucji Kościoła.Krzysztof Kornacki,"Faraon"
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz